EN

متن مصاحبه مجله قالبسازان با مدیریت شرکت سهندخودرو آقای مهندس محمدعلی هاشمی

سهند خودرو تنها دارنده کوره عملیات حرارتی تحت خلاء دو محفظه ای در بخش خصوصی شرکت سهند خودرو از سال 1381 فعایلت خود را در زمینه عملیات حرارتی آغاز کرده و همچنان با تجربه ای کهن و تجهیزات و دانشی مدرن و به روز در این زمینه فعال می باشد. مهندس محمدعلی هاشمی سهامدار و مدیرعامل شرکت سهند خودرو از فعالیت ها و شرایط پیش روی شرکت برایمان می گوید:

– دایره ی فعالیت های شرکت سهند خودرو شامل چه زمینه هایی می شود؟

طبق اساس نامه ای که در ابتدای ثبت شرکت تنظیم گردید، فعالیت شرکت سهند خودرو تولید قطعات محوری گیربکس خودرو بوده است. بر همین اساس از سال 1381 تا سال 1386 شرکت سهند خودرو در زمینه ی تولید قطعات محوری گیربکس خودرو فعالیت داشت. اما از سال 1386 به دلیل بحرانی که صنعت خودرو سازی با آن مواجه شد فعالیت شرکت به سمت عملیات حرارتی سوق پیدا کرد. این تصمیم نیاز به فراهم ساختن زیرساخت هایی در شرکت داشت که در اولین قدم با خرید یک دستگاه کوره ی تحت خلاء، فعالیت عملیات حرارتی در شرکت سهند خودرو شروع شد.

از این پس فعالیت شرکت در زمینه ی عملیات حرارتی طی سال ها کار، به مرور زمان و بر اساس تجربیات عملی و دانش روز افزایش پیدا کرد. در حال حاضر 70 درصد فعالیت شرکت سهند خودرو در زمینه ی عملیات حرارتی و 30 درصد از فعالیت شرکت در زمینه ی ساخت مجموعه سازی صنعتی می باشد.

– نقطه ی قوت شرکت سهند خودرو نسبت به دیگر شرکت های مشابه آن چیست؟

بطورخلاصه می توان گفت تجهیزات مدرن و دانش بروز و مطابق با امکانات. به عنوان مثال کورهی خلاء ای که در شرکت ما مورد استفاده قرار می گیرد دربخش خصوصی در سطح کشور بزرگترین بشمار می آید. همین امر وجه تمایز ما از همکاران دیگر است که همچنان به روش سنتی عملیات حرارتی را انجام میدهند.

عملیات حرارتی با استفاده از کوره ی خلاء تفاوت های زیادی نسبت به روش های سنتی آن دارد. این تفاوت ها موارد مختلفی را شامل میشود که یکی از آنها رسیدن به دمای واقعی یا به اصطلاح دمای آستنیت فولاد میباشد. از دیگر مزایای کوره خلاء کنترل دقیق زمان رسیدن دما و نگهداری برای پیش گرم کردن قالب ها و قطعات است که طبق برنامه به دستگاه داده می شود.

در ابتدا قطعات با دقت و نظم داخل سبدهای مخصوص چیده می شوند و قالباً زمانی که قطعات درست چیدمان شده اند تابیدگی آنها به حداقل میزان خود می رسد. در مرحله ی تند سرمایی یا اصطلاحا کوئنچ که به وسیله ی گاز نیتروژن انجام می گیرد باعث تغییرات ابعادی بسیار کمی در قالب ها می شود. یکی دیگر از مزایای استفاده از کوره ی خلاء و انجام عملیت حرارتی به روش مدرن که در شرکت سهند خودرو انجام می گیرد و می توانیم به آن اشاره کنیم، میزان سختی یک نواختی است که در قطعات حاصل می شود.

سختی یک پارچه سطح به مغز که در تمام سطوح یک نواخت است و چقرمگی بالایی برای قالب هایی که ضربه به آنها وارد می شود به ارمغان می آورد. تمام این موارد امکانات و نقاطی است که شرکت ما را از شرکت های مشابه متمایز می کند.

– شرکت سهند خودرو با چه شرکت هایی همکاری کرده و به چه شرکت هایی می تواند خدمات ارائه بدهد؟

مشتری های شرکت سهند خودرو شرکت های بزرگی مثل قالب های بزرگ ایران خودرو، قالب های بزرگ سایپا، قالب های پیشرفته ی ایران خودرو، قالب سازهای بزرگ، متوسط و حتی قالب سازهای در سطح کوچک ، شرکت های تولید کننده ی ابزار، شرکت های تولید قطعات خودرو و … می‌باشند .

در هر صنفی از صنعت قالب سازی که نام برده شود نیاز به خدمات شرکت ما وجود دارد. به عنوان مثال شرکت های تولیدی مانند شرکتی که اجاق گاز تولید می کند به عملیات حرارتی برای قالب های خود نیاز دارد؛ شرکت هایی آهنگری و ریخته‌گری تحت فشارنیزهمچنین برایشان عملیات حرارتی انجام میگیرد. مشتری های شرکت ما عمدتاً در شهر تهران هستند ولی از سرتاسر ایران مانند شیراز، اصفهان، نیشابور، یزد و… با توجه به تفاوت کیفیت کاری که بین شرکت ما و دیگران وجود دارد برای شرکت سهند خودرو پروژه فرستاده می شود.

– چه چشم اندازی برای شرکت سهند خودرو متصور هستید؟

شرکت سهند خودرو در حال حاضر با یک دستگاه کوره ی خلاء مشغول به فعالیت است. همچنین یک کوره ی مالتی پرپز، دستگاه سختکاری القایی ، کوره نیتراسیون گازی ، کوره های تمپر، کوره های آنیل، دستگاه وایرکات، سوپر دریل ، اسپارک ، سنگ مغناطیس در شرکت سهند خودرو موجود است که دستگاه های وایرکات، اسپارک، سنگ مغناطیس و سوپر دریل در ارتباط با عملیات حرارتی نیستند و جهت ارائه خدمات جانبی ، در صورت تمایل مشتریان از آنها استفاده میشود که باعث تسهیل و سرعت بخشیدن به روند ساخت قالب مشتریان میگردد.

شرکت سهند خودرو طبق برنامه ریزی که برای ارتقاء سطح کمی و کیفی شرکت و طرح توسعه آن در نظر داشته، به تازگی دودستگاه کوره ی خلا دیگر خریداری کرده که در مرحله ی نصب و راه اندازی است؛ با راه اندازی این دو کوره ظرفیت اسمی شارژ کوره تا حدود 2 تن افزایش پیدا می کند ) در حال حاضر شرکت توانایی شارژ تا  ششصد کیلو را می تواند انجام دهد(. انشاا.. با نصب و راه اندازی این دو دستگاه میتوانیم ادعا کنیم که شرکت سهند خودرو در خاورمیانه منحصر به فرد است و می توانیم خدمات خیلی خوب و کاملی را برای جامعه ی صنعتی ایران ارائه بدهیم.

– توصیه ای، پیشنهادی به صنعتگران، همکاران و مشتریانتان دارید؟

با توجه به اینکه عملیات حرارتی تحت خلاء فرایندی است که در صنعت دنیا انجام می گیرد و خیلی از کشورها، دیگر از روش های سنتی برای انجام عملیات حرارتی به علت مشکلات آن استفاده نمی کنند و همچنین با توجه به اینکه شرکت ما در جهت افزایش کیفیت و توان رقابت کیفی با جهان، تجهیزات مورد نیاز و دانش بهره برداری آن را وارد کشور کرده است، پیشنهاد ما به همکاران و قالب سازان این است که از تکنولوژی جدید استفاده کرده و از تغییر و پیشرفت هراس نداشته باشند.

همکاران و قالب سازها اگر عملیات حرارتی قالب و قطعاتشان را در کوره عملیات حرارتی تحت خلاء انجام دهند به نقاط مثبتی که در قبل اشاره کردیم دسترسی پیدا می کنند مانند عدم تابیدگی یا حداقل تابیدگی، تافنس یا چقرمگی بالا ، مقاومت به سایش بالا )در هر دو خانواده فولادهای گرمکار و سردکار(. همچنین با استفاده از فناوری های جدید و تکنولوژی های تازه نه فقط در این حوزه ، بلکه باید در تمام حوزهها ، درههای تغییر و پیشرفت را باز بگذاریم تا توان رقابت با خارج از مرزهای کشور را پیدا کنیم.

– در شرایط اقتصادی کنونی که صنعت گران با مشکلات زیادی روبرو هستند، شما چه راه کاری را پیش می گیرید؟

به علت آنکه فعالیت شرکت ما در سطح ایران خاص می باشد و همچنین کیفیت کارمان چنان است که مشتری های جدید فقط و فقط در برخورد با نمونه کارهای شرکت در فضای صنعتی کشور، برای سفارش به ما مراجعه می کنند، باعث شده است که ما بتوانیم این شرایط بحرانی را به خوبی سپری کنیم . شاید خیلی از شرکت های دیگر در حال تعدیل نیرو باشند و یا حتی در حال ضرردهی باشند ، اما خوشبختانه شرکت ما با تجربه و تعداد مشتریانی که دارد و همچنین افزایش مشتریان در حال توسعه است.

این خبر را می توانم بدهم که شرکت سهند خودرو در حال ساخت مجموعه ای جدید می باشد و این امر به دلیل افزایش مشتری های شرکت است که باید قادر به پاسخگویی به نیازهای آنها باشیم. قطعا کیفیت کار شرکت ما چنان بوده که هر مشتری پس از تحویل پروژه ی خود چندین مشتری جدید را به همراه داشته است و این امر باعث شده که شرکت ما نسبت به دیگر مجموعه های مشابه، برتری نشان دهد و همچنان کار شرکت در هر شرایطی رو به پیشرفت و پویایی باشد.

– شرایط صنعت قالبسازی و شرکت سهند خودرو در دوران پسا برجام به چه شکل شد؟

در دوران پسابرجام تولیدهای شرکت سهند خودرو بیشتر داخلی شدند. پروژه هایی از شرکت های ایران خودرو، سایپا که زیرمجموعه های آنها قالب های صنعتی ایران خودرو، قالب های پیشرفته ی ایران خودرو، قالبهای صنعتی سایپا می باشند که از مجموعه های بسیار بزرگ هستند و ما برای آنها خدمات ارائه میکردیم و همچنان مشغول همکاری با آنها هستیم.

بدلیل آنکه این شرکت ها طرح های جدید خودرو ها را برای تولید مطرح کردند و این قالب ها نیاز به عملیات حرارتی داشته و دارد و با توجه به اینکه شرکت ما این عملیات حرارتی ها را انجام میدهد، قالباً این پروژه ها برای ما بسیار چشم گیر بوده و مقدار کارمان هم توسعه پیدا کرد.

نکته ی قابل توجه این است که این شرکت هایی که عرض کردم به علت آنکه پروژه های بین المللی انجام میدهند و از کشورهای دیگر هم برایشان سفارش می آید، برای انجام عملیات حرارتی الزام داشته اند تا عملیات حرارتی تحت خلاء بر روی قالب هایشان انجام گیرد که برای این دست شرکت سهند خودرو بسیار مورد اعتماد شرکت های نام برده قرار گرفته و همچنان مشغول همکاری با آنها می باشد.

– سخن آخر

باتوجه به وضعیت بحرانی صنعت کشور و باتوجه به مشکلاتی که جامعه ی صنعتی ما با آن روبرو است؛ مشکلاتی مانند افزایش بی رویه ی قیمت مواد اولیه، عدم دسترسی به تجهیزات مناسب و… که به هرحال شرایط و بحرانی است که کشور ما در حال دست و پنجه نرم کردن با آن میباشد و متاسفانه باعث ورشکستی خیلی از شرکت ها و صنعتگران شده است. اما ما امیدواریم تا آنجایی که می شود و امکانش هست، شرکت ها مقاومت خودشان را حفظ کنند تا بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم و به دوران خوب صنعت برسیم.

9 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *